پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403  -  8 ذي‌القعده 1445 -  16 می 2024


سیراف سرآغاز راه ابریشم دریایی/ رونق تجارت سیراف نیازمند گمرک است

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بوشهرما: بندر تاریخی سیراف به عنوان سرآغاز راه ابریشم دریایی شناخته می‌شود و در گذشته دارای جایگاه ویژه‌ای در زمینه تجارت دریایی بوده است ولی امروز از رونق گذشته آن خبری نیست.

 بندر تاریخی سیراف زمانی از بندرهای اصلی ایران و خاورمیانه و محل پهلوگیری کشتی‌های بزرگ بوده و بازرگانان سیرافی به دوردست‌های آسیا و آفریقا سفر دریایی می‌کردند.

سیراف در گذشته پررونق‌ترین بندر کشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیا در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشته است.

هر چند که در گذشته سیراف به عنوان سرآغاز راه دریایی ابریشم جایگاه ویژه‌ای در زمینه تجارت دریایی داشته است ولی امروزه این بندر رونق چندانی در زمینه تجارت ندارد که باید در زمینه احیای تجارت در سیراف تلاش شود.

سیراف دارای موقعیت بسیار خوبی در جنوب استان بوشهر است و با توجه به قرار گرفتن این شهر ما بین سه شهرستان کنگان و جم و عسلویه، با بازگشایی مجدد گمرک، این امید وجود دارد که سیراف به جایگاه اصلی خود برسد.

لزوم کاهش مشکلات لنج­داران و ملوانان سیراف

امام جمعه سیراف در این خصوص به خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم تلاش برای رونق تجارت در بندر تاریخی سیراف، گفت: بازگشایی دفتر گمرک سیراف از موضوعات و آرزوهای مردم این شهر تاریخی است. دفتری که در اوایل انقلاب به هر دلیلی تا امروز بسته شده است.

حجت الاسلام محمد صادق عاشوری تاکید کرد: مردم سیراف فقط دنبال حق خود مبنی بر بازگشایی دفتر گمرک سیراف جهت رونق بخشی به شهر و کاهش مشکلات لنج­داران و ملوانان هستند.

وی ضمن تقدیر از نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بابت پیگیری، خواستار تلاش بیشتر دکتر موسی احمدی در این مورد شد و گفت: از همه کسانی که برای ارتقای سیراف تلاش می کنند، تشکر می‌کنیم.

بازگشایی مجدد دفتر گمرک سیراف ضروری است

رئیس شورای اسلامی شهر سیراف در خصوص دفتر گمرک سیراف به خبرنگار مهر گفت: آخرین نشست ما حدود چهار، پنج ماه گذشته به اتفاق نماینده مردم و فرماندار وقت با مدیرکل گمرک کشور مبنی بر بازگشایی این دفتر بوده است که قرار شد طی یک شنبه هفته پیش رو، کارگروه کشوری برای بررسی به منطقه اعزام شوند.

حسین روشن اظهار داشت: بازگشایی مجدد دفتر گمرک سیراف علاوه بر حل مشکلات متعدد لنجداران و سفاران سیرافی که مجبورند از اسکله نخل تقی و عسلویه استفاده کنند، در زمینه اشتغال و رونق بخشی به سیراف نیز نقش موثری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روزگاری سیراف از بزرگترین بنادر تجاری و اقتصادی خاورمیانه محسوب می شده، درخواست ما نیز بازگشایی مجدد دفتر گمرک این شهر پس از حدود ۳۰ و اندی سال است.

رئیس شورای اسلامی شهر سیراف اظهار امیدواری کرد: امیدواریم نظر کارگروه اعزامی جهت بررسی در هفته آینده مثبت باشد و سیراف به حق واقعی خود برسد.

لازم به ذکر است که تلاش‌های خبرنگار مهر برای گفتگو با نماینده مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی برای گفتگو در این خصوص نتیجه‌بخش نبود و موفق به گرفتن مصاحبه و گرفتن پاسخ ایشان نشدیم.مهر