جمعه, 08 تیر 1403  -  21 ذي‌الحجه 1445 -  28 ژوئن 2024


معاون طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس خبرداد:صرفه جویی ارزی ۶۰۰ میلیون دلاری در فاز ۱۱ پارس جنوبی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رای)

 

بوشهرما: معاون طرح‌های توسعه‌ای شرکت نفت و گاز پارس گفت: جابجایی یکی از سکوهای تولیدی در موقعیت جکت ۱۱ پارس جنوبی از صرف زمان چهار سال ساخت برای یک سکو جلوگیری و از لحاظ ارزی نیز ۶۰۰ میلیون دلار ارزش اقتصادی صرفه‌جویی شد.

سید محی الدین جعفری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مهمترین دستاورد این شرکت در سال گذشته اجرای ۲طرح مهم توسعه ای بود که یکی از این طرح‌ها اجرا و به تولید رساندن فاز ۱۱ بود.

وی افزود: اجرا و به تولید رساندن آخرین بلوک طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بلوک فاز ۱۱ با وجود قراردادهای مختلف با خارجی‌ها در ۲۰ سال گذشته از جمله شرکت توتال، هرگز اقدام مهمی در اجرای این بلوک گازی که در لایه مرزی ایران با قطر قرار داشت، انجام نشد.

جعفری یادآور شد: با تصمیم شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، به‌دلیل عقب‌نشینی شرکت‌های خارجی و بدعهدی آنها مقرر شد اجرای توسعه این طرح به شرکت‌های داخلی سپرده شود که به منظور جلو افتادن در تولید این میدان گازی، یکی از سکوهای تولیدی که در موقعیت ۱۲ "سی" قرار داشت و از لحاظ اقتصادی تولید از آن سکو چندان توجیه نداشت، جابجا شد و از موقعیت خود روی موقعیت جکت ۱۱ " بی" قرار گرفت.

معاون طرح های توسعه ای شرکت نفت وگاز پارس ادامه داد: با قرارگیری این سکوی گازی روی موقعیت فاز ۱۱ توانستیم آن را با سه حلقه چاه به تولید برسانیم که توسط رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ با حفر پنج چاه، میزان تولید از فاز ۱۱ به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

وی گفت: افزون بر این، بهره‌برداری از خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶نیز پارس انجام شد که این خط لوله به‌دلیل مشکلاتی که برای آن در سالیان گذشته اتفاق افتاده بود، بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب در روز امکان انتقال گاز از آن وجود نداشت.

جعفری افزود: با ساخت خط جدید در بخش دریای این خط و جایگزینی با خط قدیم یک فاز استاندارد که همان ۲۸ میلیون متر مکعب گاز در روز بود از سکو به پالایشگاه منتقل شد و میزان گاز تولیدی از ۲۰ به ۲۸ میلیون متر مکعب در روز رسید که با احتساب ۱۰ میلیون گاز تولیدی از فاز ۱۱، پارسال ۱۸ میلیون متر مکعب گاز بیشتر تولید شد.